niedziela, 03 grudnia 2017
Foremkę o pojemności ok. 1,5 l natłuść i wysyp otrębami.

Utrzyj na puszystą masę 100 g masła, szklankę cukru i 2 łyżeczki cukru wanilinowego.

Małymi porcjami dodawaj 150 ml mleka i mieszaj, ale uważaj, by się nie ścięło.

Dodaj 300 ml mąki pełnoziarnistej wymieszanej z 2 łyżeczkami proszku do pieczenia.

Ubij na sztywno 200 ml białek jaj (5-6 szt.) i delikatnie połącz z ciastem, a następnie całość przelej do formy.

Piecz w dolnej części piekarnika w 175 st. C przez 40 minut.

Zostaw ciasto na trochę, by przestygło w gorącym piekarniku (i nie opadło). Potem jeszcze niech stygnie przykryte foremką.
poniedziałek, 27 listopada 2017
Utrzyj 250 g miękkiego masła z 250 g cukru na kremową masę.
Dodaj 3 duże jajka i skórkę startą z połówki cytryny. Wymieszaj.
Wprowadź do masy 400 g mąki pełnoziarnistej wymieszanej ze sporą szczyptą , a póź
soliniej 125 g zmielonych orzechów laskowych (mogą też być migdały).
Po uzyskaniu gładkiego, raczej nieklejącego się już ciasta wstaw je do lodówki na pół godziny.
Nabieraj łyżeczką, formuj kulki i rozpłaszczaj je na wyłożonych papierem do pieczenia blachach.
Wstaw blachy na godzinę do lodówki (albo na balkon!).
Jeśli masz wałek ze wzorkami, to możesz go wykorzystać, zachowując jednak pewną ostrożność.
Piecz ciasteczka 12 minut w nagrzanym do 190 st. C piekarniku, obracając blachę w połowie czasu.
Po wyjęciu z piekarnika zostaw na blasze jeszcze na jakieś 2 minuty, a potem łopatką przełóż na kratkę do wystudzenia.
piątek, 03 listopada 2017
2 szklanki [kawałków] owoców zalej 2,5 szkl. wody, dodaj ok. 3 łyżeczek cukru/syropu z agawy i zagotuj.
3 łyżeczki mąki ziemniaczanej rozprowadź w 0,5 szkl. wody i dodaj do gotujących się od 2 minut owoców. Mieszaj, aż się zagotuje, a potem zdejmij z ognia i przestudź.

wtorek, 12 września 2017
Rozpuść w rondelku 100 g masła, dodaj 100 ml śmietany i podgrzej całość do temperatury ciała. Zalej tym 25 g drożdży i mieszaj, aż się rozpuszczą. Dodaj 1,5 łyżki cukru, szczyptę soli i niecałe 500 ml mąki.
Wyrabiaj ciasto, aż stanie się gładkie. Posyp je cienką warstwą mąki, przykryj ściereczką i zostaw do wyrośnięcia na 40 minut.
Wyłóż ciasto na stolnicę i zagnieć z niewielką ilością dodatkowej mąki. Podziel je na 2 części i każdą rozwałkuj na placek o średnicy ok. 24 cm. Każdy placek podziel na 8 rożków (krój jak pizzę). Nałóż na nie nadzienie i zwiń w rogaliki, zaczynając od podstawy - w kierunku wierzchołka.
Połóż rogaliki na wyłożonych pergaminem blachach, przykryj ściereczką i zostaw do wyrośnięcia na 30-40 minut.
Posmaruj je rozmąconym jajkiem, posyp cukrem lub płatkami migdałów.
Piecz w środkowej części piekarnika, w 250 st. C, przez 5-7 minut (aż się apetycznie zrumienią). Studź na kratce do pieczenia.

Nadzieniem może być np. dżem albo krem czekoladowy. Polecane są też takie:

orzechowe - wymieszaj na gładką masę 100 ml zmielonych orzechów, 75 masła i 50 ml cukru

migdałowo-pomarańczowe - wymieszaj 100 g masy migdałowej (50 g zmielonych migdałów + 50 g cukru pudru + trochę wody, do konsystencji marcepanu) z 2 łyżkami drobniutko siekanej kandyzowanej skórki pomarańczowej i 2 łyżkami masła
sobota, 29 lipca 2017
Natłuść blaszkę o wymiarach 20 x 30 cm (lub formę do tarty o średnicy 30 cm).

Wymieszaj 220 g mąki pełnoziarnistej z 3 łyżkami mielonych migdałów i 100 g cukru. Dołóż 250 g schłodzonego masła i rozetrzyj całość rękami lub zmiksuj. Przełóż do blaszki i dobrze dociśnij. Piecz 20 minut w 180 st. C.

Wymieszaj pół łyżeczki gałki muszkatołowej, pół łyżeczki proszku do pieczenia i 60 g mąki pełnoziarnistej. Osobno ubij 4 jajka z łyżeczką aromatu waniliowego i 300 g cukru na puszystą masę. Wymieszaj z mąką, dodaj łyżkę soku z cytryny, 300 g malin i 90 g wiórków kokosowych. Przełóż masę na upieczony spód.

Piecz całość przez mniej więcej godzinę w 150 st. C.
czwartek, 20 lipca 2017
Wymieszać: 1 szklankę mąki pełnoziarnistej, 1 łyżeczkę proszku do pieczenia, 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej i 1/2 łyżeczki cynamonu oraz 1 i 1/2 łyżki cukru pudru.

Wymieszać: 1 jajko, 1/2 szklanki gęstej kwaśnej śmietany 18 proc., 1/4 szkl. mleka.

Umyć, obrać i pokroić ok. 200 g rabarbaru lub jabłek, lub gruszek itp. na niezbyt cienkie plasterki/kawałki.

Zmiksować składniki suche z mokrymi, a następnie wymieszać łyżką z kawałkami owoców.

Smażyć na rozgrzanym tłuszczu, przewracając na drugą stronę, gdy z wierzchu placuszków pojawią się pęcherzyki powietrza.

---
Wychodzi trochę za dużo, jak na śniadanie dla dwóch osób, ale potem na zimno też są super!

wtorek, 22 listopada 2016
250 g cukru (lub mieszanki składników słodkich, takich jak melasa, syrop z agawy, cukier trzcinowy itp.) utrzyj ze 185 g miękkiego masła. Dodaj po jednym 5 żółtek, a następnie 250 g jogurtu naturalnego, skórkę startą z 1 cytryny i 1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii - wciąż ucierając.

Dodaj 280 g mąki pełnoziarnistej (ja dałam 200 g pełnoziarnistej i 80 g amarantusowej) wymieszanej z 2 łyżeczkami proszku do pieczenia i 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej. Dobrze wymieszaj.

Osobno ubij 5 białek i powstałą z nich sztywną pianę wymieszaj z ciastem.

Przełóż masę do wysmarowanej tłuszczem i wysypanej otrębami blaszki keksowej. Piecz w 180 st. C przez 60-80 minut (aż będzie suche w środku; sprawdź patyczkiem do szaszłyka). Po wyjęciu z piekarnika niech sobie trochę przestygnie.

W rondlu zagotuj 185 ml wody z 250 g cukru (lub jw.), laską cynamonu i kilkucentymetrowym paskiem skórki cytryny). Zmniejsz ogień i gotuj 5-6 minut. Zalej ciasto syropem, najlepiej jeszcze w blaszce, odsączając cynamon i skórkę. Gdy syrop zostanie wchłonięty, ciasto można podawać, np. z lodami.
niedziela, 13 listopada 2016

Wyłóż formę pergaminem do pieczenia.


Połącz 2 szkl. mąki pełnoziarnistej z 1/2 szkl. mielonych migdałów, dodaj po łyżeczce proszku do pieczenia i cynamonu oraz 1/4 łyżeczki soli.


Ubij całe jajko z żółtkiem (białko odłóż), 1/4 szkl. oleju rzepakowego i 1/2 szkl. cukru trzcinowego, po czym – mieszając – dodaj stopniowo mieszankę suchych składników. Na koniec dorzuć 2 łyżeczki drobno startej skórki pomarańczowej oraz po 1/4 szkl. posiekanych suszonych moreli, suszonej żurawiny oraz pistacji bez soli.


Rozgrzej piekarnik do 180 st. C.


Wyrób ciasto, podziel na 2 części i uformuj z każdej walec, po czym spłaszcz je, by miały ok. 2,5 cm wysokości i 5 cm szerokości.


Posmaruj walce białkiem jaja i oprósz łyżką cukru trzcinowego, piecz ok. 30 min., a gdy lekko się zarumienią i zaczną pękać, wyjmij z piekarnika i studź ok. 10 min.


Wyłącz piekarnik.


Używając noża z piłką, potnij ciasto na ukośne plastry o grubości ok. 1 cm, przenieś z powrotem na pergamin i piecz w 160 st. C 10-15 min.

niedziela, 06 listopada 2016
Posmaruj 4 kromki pieczywa pełnoziarnistego albo wręcz nawet bez mąki cienko majonezem. Na to nałóż pokrojone w plastry awokado i kiełbaskę typu chorizo. Na wierzchu ułóż plastry mimolette i zapiekaj pod grillem, aż ów ser się rozpuści. Podawaj z sałatką np. z roszponki, kiełków i pomidora. (2 porcje)
piątek, 28 października 2016
1. Ubij za pomocą miksera ¼ szkl. melasy z 3 łyżkami miękkiego masła, po czym dodawaj po jednym 2 białka jaja, a następnie ½ łyżeczki ekstraktu z wanilii.
2. Wymieszaj po ⅓ szkl. mąki orkiszowej i kukurydzianej z ¼ szkl. mielonych nerkowców, dodając po ½ łyżeczki proszku do pieczenia i posiekanego rozmarynu oraz ¼ łyżeczki soli; połącz partiami z mieszanką z cukrem i masłem.
3. Podziel ciasto na pół, ułóż na 2 arkuszach woskowanego pergaminu i uformuj podłużne kawałki; zawiń je ciasno w pergamin i folię i wstaw na godzinę do zamrażarki, a następnie rozwałkuj ręką opakowane ciasto o blat kuchenny, by powstały równe walce; zamrażaj je minimum 2 godziny.
4. Rozgrzej piekarnik do 190 stopni; wyłóż 2 blachy pergaminem do pieczenia.
5. Wyjmij jeden walec i pokrój ciasto na równe plasterki o grubości ok. 0,5 cm, układając powstające ciastka na pergaminie; powtórz te czynności przy drugim kawałku, po czym wciśnij lekko w każde ciasteczko igiełkę lub dwie świeżego rozmarynu.
6. Piecz ciasteczka ok. 12 min, aż ich brzegi się zarumienią. Ostudź je na stelażu.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 20