wtorek, 12 września 2017
Rozpuść w rondelku 100 g masła, dodaj 100 ml śmietany i podgrzej całość do temperatury ciała. Zalej tym 25 g drożdży i mieszaj, aż się rozpuszczą. Dodaj 1,5 łyżki cukru, szczyptę soli i niecałe 500 ml mąki.
Wyrabiaj ciasto, aż stanie się gładkie. Posyp je cienką warstwą mąki, przykryj ściereczką i zostaw do wyrośnięcia na 40 minut.
Wyłóż ciasto na stolnicę i zagnieć z niewielką ilością dodatkowej mąki. Podziel je na 2 części i każdą rozwałkuj na placek o średnicy ok. 24 cm. Każdy placek podziel na 8 rożków (krój jak pizzę). Nałóż na nie nadzienie i zwiń w rogaliki, zaczynając od podstawy - w kierunku wierzchołka.
Połóż rogaliki na wyłożonych pergaminem blachach, przykryj ściereczką i zostaw do wyrośnięcia na 30-40 minut.
Posmaruj je rozmąconym jajkiem, posyp cukrem lub płatkami migdałów.
Piecz w środkowej części piekarnika, w 250 st. C, przez 5-7 minut (aż się apetycznie zrumienią). Studź na kratce do pieczenia.

Nadzieniem może być np. dżem albo krem czekoladowy. Polecane są też takie:

orzechowe - wymieszaj na gładką masę 100 ml zmielonych orzechów, 75 masła i 50 ml cukru

migdałowo-pomarańczowe - wymieszaj 100 g masy migdałowej (50 g zmielonych migdałów + 50 g cukru pudru + trochę wody, do konsystencji marcepanu) z 2 łyżkami drobniutko siekanej kandyzowanej skórki pomarańczowej i 2 łyżkami masła
sobota, 29 lipca 2017
Natłuść blaszkę o wymiarach 20 x 30 cm (lub formę do tarty o średnicy 30 cm).

Wymieszaj 220 g mąki pełnoziarnistej z 3 łyżkami mielonych migdałów i 100 g cukru. Dołóż 250 g schłodzonego masła i rozetrzyj całość rękami lub zmiksuj. Przełóż do blaszki i dobrze dociśnij. Piecz 20 minut w 180 st. C.

Wymieszaj pół łyżeczki gałki muszkatołowej, pół łyżeczki proszku do pieczenia i 60 g mąki pełnoziarnistej. Osobno ubij 4 jajka z łyżeczką aromatu waniliowego i 300 g cukru na puszystą masę. Wymieszaj z mąką, dodaj łyżkę soku z cytryny, 300 g malin i 90 g wiórków kokosowych. Przełóż masę na upieczony spód.

Piecz całość przez mniej więcej godzinę w 150 st. C.
czwartek, 20 lipca 2017
Wymieszać: 1 szklankę mąki pełnoziarnistej, 1 łyżeczkę proszku do pieczenia, 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej i 1/2 łyżeczki cynamonu oraz 1 i 1/2 łyżki cukru pudru.

Wymieszać: 1 jajko, 1/2 szklanki gęstej kwaśnej śmietany 18 proc., 1/4 szkl. mleka.

Umyć, obrać i pokroić ok. 200 g rabarbaru lub jabłek, lub gruszek itp. na niezbyt cienkie plasterki/kawałki.

Zmiksować składniki suche z mokrymi, a następnie wymieszać łyżką z kawałkami owoców.

Smażyć na rozgrzanym tłuszczu, przewracając na drugą stronę, gdy z wierzchu placuszków pojawią się pęcherzyki powietrza.

---
Wychodzi trochę za dużo, jak na śniadanie dla dwóch osób, ale potem na zimno też są super!

wtorek, 22 listopada 2016
250 g cukru (lub mieszanki składników słodkich, takich jak melasa, syrop z agawy, cukier trzcinowy itp.) utrzyj ze 185 g miękkiego masła. Dodaj po jednym 5 żółtek, a następnie 250 g jogurtu naturalnego, skórkę startą z 1 cytryny i 1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii - wciąż ucierając.

Dodaj 280 g mąki pełnoziarnistej (ja dałam 200 g pełnoziarnistej i 80 g amarantusowej) wymieszanej z 2 łyżeczkami proszku do pieczenia i 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej. Dobrze wymieszaj.

Osobno ubij 5 białek i powstałą z nich sztywną pianę wymieszaj z ciastem.

Przełóż masę do wysmarowanej tłuszczem i wysypanej otrębami blaszki keksowej. Piecz w 180 st. C przez 60-80 minut (aż będzie suche w środku; sprawdź patyczkiem do szaszłyka). Po wyjęciu z piekarnika niech sobie trochę przestygnie.

W rondlu zagotuj 185 ml wody z 250 g cukru (lub jw.), laską cynamonu i kilkucentymetrowym paskiem skórki cytryny). Zmniejsz ogień i gotuj 5-6 minut. Zalej ciasto syropem, najlepiej jeszcze w blaszce, odsączając cynamon i skórkę. Gdy syrop zostanie wchłonięty, ciasto można podawać, np. z lodami.
niedziela, 13 listopada 2016

Wyłóż formę pergaminem do pieczenia.


Połącz 2 szkl. mąki pełnoziarnistej z 1/2 szkl. mielonych migdałów, dodaj po łyżeczce proszku do pieczenia i cynamonu oraz 1/4 łyżeczki soli.


Ubij całe jajko z żółtkiem (białko odłóż), 1/4 szkl. oleju rzepakowego i 1/2 szkl. cukru trzcinowego, po czym – mieszając – dodaj stopniowo mieszankę suchych składników. Na koniec dorzuć 2 łyżeczki drobno startej skórki pomarańczowej oraz po 1/4 szkl. posiekanych suszonych moreli, suszonej żurawiny oraz pistacji bez soli.


Rozgrzej piekarnik do 180 st. C.


Wyrób ciasto, podziel na 2 części i uformuj z każdej walec, po czym spłaszcz je, by miały ok. 2,5 cm wysokości i 5 cm szerokości.


Posmaruj walce białkiem jaja i oprósz łyżką cukru trzcinowego, piecz ok. 30 min., a gdy lekko się zarumienią i zaczną pękać, wyjmij z piekarnika i studź ok. 10 min.


Wyłącz piekarnik.


Używając noża z piłką, potnij ciasto na ukośne plastry o grubości ok. 1 cm, przenieś z powrotem na pergamin i piecz w 160 st. C 10-15 min.

niedziela, 06 listopada 2016
Posmaruj 4 kromki pieczywa pełnoziarnistego albo wręcz nawet bez mąki cienko majonezem. Na to nałóż pokrojone w plastry awokado i kiełbaskę typu chorizo. Na wierzchu ułóż plastry mimolette i zapiekaj pod grillem, aż ów ser się rozpuści. Podawaj z sałatką np. z roszponki, kiełków i pomidora. (2 porcje)
piątek, 28 października 2016
1. Ubij za pomocą miksera ¼ szkl. melasy z 3 łyżkami miękkiego masła, po czym dodawaj po jednym 2 białka jaja, a następnie ½ łyżeczki ekstraktu z wanilii.
2. Wymieszaj po ⅓ szkl. mąki orkiszowej i kukurydzianej z ¼ szkl. mielonych nerkowców, dodając po ½ łyżeczki proszku do pieczenia i posiekanego rozmarynu oraz ¼ łyżeczki soli; połącz partiami z mieszanką z cukrem i masłem.
3. Podziel ciasto na pół, ułóż na 2 arkuszach woskowanego pergaminu i uformuj podłużne kawałki; zawiń je ciasno w pergamin i folię i wstaw na godzinę do zamrażarki, a następnie rozwałkuj ręką opakowane ciasto o blat kuchenny, by powstały równe walce; zamrażaj je minimum 2 godziny.
4. Rozgrzej piekarnik do 190 stopni; wyłóż 2 blachy pergaminem do pieczenia.
5. Wyjmij jeden walec i pokrój ciasto na równe plasterki o grubości ok. 0,5 cm, układając powstające ciastka na pergaminie; powtórz te czynności przy drugim kawałku, po czym wciśnij lekko w każde ciasteczko igiełkę lub dwie świeżego rozmarynu.
6. Piecz ciasteczka ok. 12 min, aż ich brzegi się zarumienią. Ostudź je na stelażu.

piątek, 14 października 2016
Wyłóż papierem do pieczenia dwie blachy.

Rozpuść w kąpieli wodnej 90 g masła i 250 g ciemnej czekolady (dałam 200 g gorzkiej 70 proc. i 50 g gorzkiej 90 proc.).

Mikserem na najwyższych obrotach ubij 3 jajka ze 100 g nierafinowanego cukru trzcinowego i 100 g melasy oraz łyżeczką ekstraktu z wanilii.

Dodaj płynną mieszankę czekolady z masłem i miksuj tym razem na najniższych obrotach, aż masa będzie jednolita, dodając po drodze 75 g mąki (dałam 40 g mąki orkiszowej i 35 g mąki gryczanej), pół łyżeczki proszku do pieczenia i pół łyżeczki soli.

Dodaj szklankę lekko zblendowanych dowolnych orzechów (chodzi o to, żeby niektóre kawałki były całkiem spore, ale też żeby część była starta na proszek, który zrównoważy płynność melasy) i 180 g dość drobno pokruszonej gorzkiej czekolady (dałam 80 g gorzkiej 90 proc. i 100 g gorzkiej 70 proc.) i wymieszaj ręką (tzn. łyżką albo czym chcesz, byle nie mikserem).

Rozłóż łyżką lub łyżeczką (byle nie mikserem) porcje ciasta na blachach i piecz w rozgrzanym do 180 st. C piekarniku przez 15-18 minut, aż ciasteczka lekko popękają (w międzyczasie zamień blachy miejscami, a jak wierzysz w takie rzeczy, to również je przekręć o 180 st.).

Pozostaw na blachach, aż lekko przestygną, a potem przełóż na kratkę, żeby całkiem się wystudziły.
niedziela, 02 października 2016
60 g masła utrzyj z 90 g drobnego (lub zmielonego) cukru trzcinowego. Dodaj po jednym 2 jajka, dokładnie ucierając. Wsyp 2 łyżki mąki pełnoziarnistej ze szczyptą proszku do pieczenia i połącz z sokiem oraz startą skórką z 1 cytryny, a także zblendowanymi owocami (3/4 szkl. np. malin, wiśni bez pestek, truskawek czy kawałków brzoskwin). Wszystko razem dokładnie wymieszaj.
Wyłóż masą np. spód do tarty albo wyłożone ciastem francuskim foremki do babeczek i piecz 20-25 minut w 180 st. C (ewentualnie trochę dłużej, jeśli wymaga tego przepis na samo ciasto).
niedziela, 11 września 2016

Na toście francuskim (kromka pieczywa namoczona w mieszance jajka i odrobiny mleka, obsmażona z obu stron) połóż trochę zieleniny (rukola, roszponka, sałata etc.) lekko podsmażonego boczku oraz pokrojonego w paski suszonego pomidora z zalewy i polej całość sosem serowym.


Sos serowy

Rozpuść w rondelku łyżkę masła, dodaj, mieszając, łyżkę mąki i pół szklanki mleka. Gdy masa nieco zgęstnieje, dodaj 3/4 szklanki startego lub posiekanego sera (może być mieszanka różnych), ciągle mieszając. Dopraw solą i pieprzem.

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 20